B. K. S. IYENGAR.

Avui al llevar-me, obro l’ordinador i a Google hi trobo el Google Doodle  que commemora el dia del naixement de Ballur Krishnamachar Sundararaja Iyengar, un nom massa llarg per recordar-lo sencer.

El  20 d'agost de l’any passat, vaig llegir a la Vanguardia l'obituari. 
Qui en vulgui saber mes pot consultar Wikipedia i You Tube. 
Va viure 96 anys, un dels “gurus” hindú del ioga (no en sé res del ioga, però el respecto), que entre d'altres famosos va "tractar" a en Yehudi Menuhin ( suposo que de la síndrome del violinista), i a algun cap d'Estat, i potser inclús a algun pontífex.
Vàrem coincidir, ja fa anys.
M’havien invitat a donar una ponència, a una, no sé si dir-ne comunitat ioga-budista, al Moianès, a una jornada de coneixement sobre la respiració en context de ioga. A mi em demanaven una conferencia de divulgació sobre el funcionament de l'aparell respiratori, per a un públic que aleshores encara no, ara em podríem dir "yuppies". 
Donar-la em va ser molt útil perquè encara utilitzo alguna de les "metàfores" o simplificacions que vaig idear per a divulgar.
Un dels conferenciants era Iyengar. Era l'estrella indiscutible. Aleshores tenia un aspecte espectacular, alt, tirant a prim, vestit amb una túnica, negre, no blanca com el Gandhi, rodejat de seguidors i de "fans" com una estrella de rock. Ens varen presentar. A mi com a pneumòleg. Es va deturar i vàrem dir-nos alguna frase en anglès. Ell, va al·ludir al seu domini i control respiratori. Em va fer alguna demostració, com espiracions allargades de mes d'un minut que no acabaven mai.
 Però el mes "inexplicable", per no dir-ne misteriós, es que em va  exhibir  com podia respirar amb un sol pulmó, alternativament. Es a dir tenia un domini sobre la respiració, del tot incomprensible, des del punt de vista dels coneixements fisiològics. I m'ho va demostrar, ja  que tenia el control absolut sobre la motilitat diafragmàtica.
Quant ho he explicat a col·legues, tots m'han dit, això es impossible!.
Però jo ho vaig veure i auscultar, va fer que li posés l'orella a cada un dels hemitòrax. 
I de fons el paisatge del Moianès.

Comentaris