LAËNNEC.


Avui, 17 de Febrer, el " doodle" de Google m'ha fet adonar que fa 200 anys Laënnec, pràcticament el fundador de la pneumologia, va introduir el primer estetoscopi de fusta per a auscultar, especialment per pudor ja que abans es feia directament amb l'orella. 
L 'estetoscopi de fusta com l'original, el tenia el meu pare damunt de la taula exploració que per cert, era de vidre.
Jo d'estudiant sempre vaig auscultar amb el fonendoscopi,  instrument que s'ha convertit en un símbol de metge, i que alguns, coquetament, porten com si fos un collar. 

Una pacient, finals del seixanta. va ingressar amb una sèpsis pneumocòccica i va desenvolupar una pericarditis pneumòcica. Tenia un soroll pericardíac, el mes intens que mai he sentit, nosaltres en diem un frec pericardíac. La pacient era una noia agradable d'uns 25 anys. El professor l’auscultava amb l'orella directe. M'hi vaig fixar i ho feia al reves que Laënnec, als homes amb fonendo i a les noies orella directe o amb mocador interposat.
Era un gran professor, vaig aprendre moltes coses que havia de fer, però me'n va ensenyar, indirectament una altra, una que mai havia de fer.

Laënnec va descriure el primer emfisema, els bronquièctasi, la caverna tuberculosi, i per cert, va morir de tuberculosi.
A Laënnec se li atribueix una frase:
"No hi han malalties, hi han malalts."

Google esta viu.

Comentaris