VARIACIONS GOLBERG.

Insomni, qui no ha tingut insomni?
Afortunadament, en general és un problema lleu, a no ser que estigui originat per una malaltia psiquiàtrica important o amb algun trastorn neurològic molt específic, que són rars. 
Sovint està relacionat amb mals hàbits: ordinador, televisió, etc, i amb el desig de que mai sigui de nit, ("up and down"). Però encara més amb els esdeveniments quotidians dels qui ningú no pot escapar, preocupacions pels fills, la salut de les persones estimades, problemes econòmics, laborals....

Durant molt temps, no per insomni, jo diria que instintivament em posava per anar a dormir un disc, polivinil, una versió al piano de les variacions Goldberg de Bach. Crec que la versió era d'Alfred Brendel. La veritat que era sedant.
No fa massa vaig llegir, probablement a Wikipedia, que les variacions Goldberg van ser composades per Bach, per encàrrec remunerat del Compte Goldberg, com a bàlsam del seu insomni. No anava desencaminat quant jo el "receptava" als meus pacients: 
Escolti barroc, posis Bach, les variacions Goldberg per exemple.

La versió més mitificada es la del Glenn Gould del 1981. La podeu veure per You Tube. S'ha dit que Gould patia una síndrome d’Asperger, i veient-lo interpretat, em sembla factible.

Curiós, als tres minuts i segons, la melodia canvia a més rapida, menys hipnòtica. 
Tres minuts és el que sol tardar la gent a dormir-se en moltes de les polisomnografies, proves de son que fem.


Comentaris