LA IMPORTÀNCIA DE LA U.

Enrenou a Urgències. Un divendres tarda. Començament dels setanta.
Passa al box 7 un pacient, uns quaranta anys, mudat com si fos un festiu. 
Els zeladors el col·loquen a la llitera, ja que a primera vista semblava que el pacient no podia caminar. 
L'esposa i els altres acompanyants que immediatament apareixen, també van mudats, de gris o de negre, alguna flor blanca a les americanes. 
El resident i la infermera entren al box. La historia clínica es fa amb el pacient i amb l'esposa. 
-"Baixàvem després del casament d'uns amics, els esgraons de l’església de Sitges ( no vaig poder evitar pensar en Berlanga quan m'ho explicaven), i les cames m'han fallat. Poc a poc. Per això no he pres mal. He perdut la forca als “rems de les cames”. -
-"Ara té les notes?"-
-"Si, si."-
-"No les pots moure gens?"-
-"Gens si, però sense força."-
-"Els braços?"-
-"Si, si."- Va fer gests de ventilador amb els braços.
-"Pots enraonar sense dificultat?"-
-"Si, clar, gracies a Deu."-
-"Has perdut el coneixement?"-
-"No, no."-
-"Estaves bé abans?, t'has marejat?, t'ha rodat el cap?"-
-"No, filant prim potser aquest mati em notava les cames més febles. Ho he notat al pujar les escales de l’Església. He pensat que tenia manies."-
-"Estaves malalt?"-

L'esposa:
-"No, no, estava sà. En una revisió li van trobar la mínima alta, a 10."-
-"Ha tingut febre?"-
-"No."-
-"Algú més a la família ha tingut alguna cosa semblant?"-
-"No, no."-
-"Esta vacunat?"
-"vol dir de la polio? "-
-"Si, si."-, (era llesta)
-"Alguna picada de paparra o d'insecte?"-
-"No que sapiguem."-
-"Teniu mascota?"-
-"No, no, el fill."-
-"Ja, l’exploraré."-

El resident era bo i expert. El va explorar. Força conservada menys a les cames. Parells cranials normals. No rigidesa del clatell. Empassava be. Sensibilitats, inclosa la profunda, normal.
-"Dolors, tenim un diapasó?"-
-"Ara n'hi busco un."-
-"Que nota?"-
-"Una vibració."-
-"Fons d'ull, normal."-
-"Dolors, pren- li la tensió arterial i feu-li un electro. No el punxeu encara."-
-"Si, d'acord."-

Esperant, el resident va venir a la sala que servia de descans i discussió. El 7 era el pacient estrella.
-"Que penseu? "-, vaig dir jo.
-"No ho se."-, la majoria.
-"No serà un histèric?. Igual tenia una historia amb la novia."-
-"No, sembla seriós."-

Entra la Dolors, amb l'electrocardiograma ben grapat
La tensió es de 150/ 110. Me'l miro, un detall.
-"Que hi veieu?"-

Se'l miren.
-"Res de particular."-
-"Segurs?, fixeu-vos, te una ona U molt prominent."-
-"Que penses?"-
-"Hipopotasemia, paràlisis per hipopotasemia."-
-"Dolors, feu-li analítica completa, amb Ionograma."-

No hi havia Google, ni Wiquipedia, ni pub.med, i el Harrison a la biblioteca, tancada.
Telefonada des del laboratori: 
-"Vigileu el potassi del malat que heu remés, és només de 1.9 meq. Ho hem repetit. S'hi pot quedar!!"-
-"Dolors, 500 de glucosat i 50 meq.de potassi, que baixin ràpid, i quan acabi li passeu un altre, i després li repetiu l’analítica."-

Al cap d'una hora ja movia les cames.
-"Ingresseu-lo. Si pot ser a un llit meu."-

El més espavilat em pregunta:
-"Que penses?, paràlisis periòdica familiar?"-
-"No, no té antecedents."-
-"En que penses, doncs?"-
-"En un Conn, un tumor suprarrenal, secretor d’aldosterona."-
-"I per que ho penses?"-
-"Per que fa poc que ho he repassat. Ah, i perquè és hipertens."-

Ja ingressat: malalt recuperat. Aldosterona: molt alta
El meu resident: 
-"Que penses fer?"-
-"Un Retropneumoperitoni diagnòstic."-
-"Te'l faran? "-
-"Si, el Dr P me'l farà, si jo li demano, tinc influencia, tinc cosins peruans també amb cara d'inques."-  

El Dr P, era un radiòleg peruà amb cara d'inca, gravada, crec que per acne, o potser de verola. Crec que no em van creure.

Retropneumoperitoni: tumor de suprarrenal esquerre.
Intervingut. Happy end.

Ara, cada dia veiem tumors suprarenals benignes al TAC de tòrax, i no els hi fem cas.
Ah, però jo sempre demano ionograma i electrocardiograma, ara ja per lectura automatitzada t'alerten de l'ona U.
Però sobretot que no ens endevinin els somnis, en tot cas, que és compleixin. 



Comentaris