FILLS.


Antoni Ribas treballa a la Universitat de los Angeles. 
Ribas és un jove investigador català, just cinquanta, científicament “exiliat” que ha contribuït de forma principal en el tractament del melanoma avençat. Ha introduït el que ara de forma simplificada s’anomena tractament d’immunoteràpia del càncer, aplicat inicialment al melanoma i que ara s’està extrapolant a altres càncers, principalment al càncer de pulmó.
En realitat el tractament es basa en estimular la immunitat pròpia del individu, bloquejant uns frens de la immunitat, PD-1, i PD-L1.

Degut a que jo coneixia els pares, vaig assistir al seu casament, a la Cerdanya, a la Torre del Remei, un dia lluminós, un bon presagi. 
A la nostra taula vàrem gaudir de la bonhomia de mossèn Ballarin.

Fa una mica més d’un parell d’anys vaig escoltar en Ribas a una conferencia, a un think-tank.
Ja tenia una mica d’accent americà, però no havia perdut el seu tarannà senzill i humil. Molt clara i entenedora la seva exposició. 
El tractament d’immunoteràpia ja esta donant bones noticies al càncer de pulmó.

Vaig conèixer al seu pare, Manuel Ribas Mundó, catedràtic de Medicina.
Fama d’estudiós, ho era, una mica “maudit”, potser una dosi d’heterodòxia que sempre és mal rebuda. 
Fou el meu cap de Departament, i també amic, i encara que no era de la meva especialitat, coneixia la seva dèria, als anys 80, sobre l’aplicació de la immunoteràpia en el tractament del càncer, concebuda diferent que l’actual, mitjançant l’estimulació del propis limfòcits killer enfrontats al tumor, en cultius “in vitro”, i creació d’un exercit de “killers” especialitzat. 

Els seus col·legues no li feien massa cas, i aquesta història em sembla una història magnifica, la del fill que anys després reivindica amb èxit les idees i els somnis científics del seu pare. 
Aquest punt de vista no l’he sentit de ningú i és possible que sigui només una fantasia meva. Però em sembla d’una enorme grandesa.

A començaments dels setanta, al Salo d’Actes del Valle Hebron, un altra gegant feia una conferencia sobre càncer: Lucien Israel, un oncòleg francès va parlar del futur de la immunoteràpia del càncer de pulmó.
En Ribas Mundó hi era.
Les idees nien, i els ocells volen arreu.

Jo havia coincidit amb el Manuel Ribas a les guàrdies del Clínic.
Més tard, un dia em va cridar per fitxar-me com a Cap de Servei de Pneumologia a Can Ruti. 
Jo tenia menys de 40 anys. Ens vàrem agradar.
Aquell dia jo portava a les mans un exemplar de la novel·la “La Conspiración de los Necios” un best-seller d’aleshores. El títol fou una premonició.

Comentaris